Terug naar overzicht

Beter vindbaar in Google, wat moet je doen in 2017?

15 mrt 2017

Je positie in Google

Je dient continue aan fine-tuning te doen om je huidige positie te verbeteren of om zelfs maar te behouden. Onderstaand een aantal punten die vooral in 2017 aandacht verdienen:

Bekijk je website mobile-first

De mobiele versie is in veel gevallen al de meestgebruikte weergave. Dat dit niet altijd het geval is voor B2B-websites is waar. Google beoordeeld je website echter wel op mobielvriendelijkheid. Dit gaat zelfs de belangrijkste weergave voor de ranking worden. Wil je hoger in Google? Geef de mobiele versie van je website dan serieus aandacht. Een score van 100% is haalbaar voor moderne websites. Gebruik de Google tool 'Mobielvriendelijke test' om bekijken of jouw website mobielvriendelijk is.

Snelheid van je website

Een website die snel laadt is fijn wanneer je, vooral mobiel, een website bezoekt. Dat vindt Google ook en daarom laten ze dit meewegen in hun resultaten. Hoe bereik je dit? Denk aan server-snelheid, afbeeldingen optimaliseren, compressie en caching en het gebruik van geminimaliseerde code. Veel techniek dus. Gebruik de Google tool 'PageSpeed Insights' om te achterhalen op welke punten jouw website kan worden geoptimaliseerd.

Maak je website veiliger met https

De communicatie tussen een bezoeker en je website is veiliger wanneer je website te bezoeken is via https. Die s staat voor secure. Dit kun je bereiken door een SSL-certificaat te laten installeren. Google hecht hier zoveel waarde aan dat websites die dit niet hebben uiteindelijk als onveilig gemarkeerd gaan worden (In de Chrome browser). Voor nu wordt dit alleen vermeld bij websites die wachtwoorden en creditcard gegevens opslaan of als je in Incognito modus Chrome gebruikt omdat de gebruiker dan een hogere verwachting van privacy heeft.

Meten is weten

Bij het doorvoeren van wijzigingen is het wel fijn om te meten wat het effect daarvan is. Grote websites kunnen baat hebben van A/B split testing waarbij je 2 versies gaat vergelijken. Je kunt ook gewoon Google Analytics gebruiken. Grote kans dat die al ingebouwd is in jouw website. Je kunt al veel interessante data vinden over de bron van het bezoek maar ook de verblijfsduur, bezochte pagina’s en hun gehele klik-pad.

Van bezoeker naar klant

De kwantiteit van bezoekers is niet het doel maar wel het verkrijgen van bezoekers die relevant zijn. Liever een paar concrete aanvragen dan veel bezoekers waar je verder niets van merkt toch? De call-to-action in je website dient in orde te zijn en hetgeen wat je te bieden hebt zo interessant dat de eerste vervolgstap gezet wordt. De drempel hiervoor dient zo laag mogelijk te zijn. De indeling, grafische presentatie en vooral het gebruiksgemak zijn hier erg bepalend in. Kijk ook eens naar de customer journey van jouw klanten, ben je van waarde voor hen? Is jouw website vanuit het oogpunt van je klant opgezet?

Vragen?

Ben je benieuwd waar de verbeteringen liggen bij jouw website of webshop? Stel dan gerust je vragen aan Jostein via jostein@buro26.nl of 0183 401249.