Terug naar overzicht

Inzicht in je verkopen met Google Analytics

13 aug 2013

Google Analytics is een hulpprogramma voor webanalyse waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in de manier waarop bezoekers omgaan met hun website.

Voor webshophouders betekent dit dat je onder andere de verkopen van je webshop bij kunt houden.

Hiermee kun je gemakkelijk inzien hoeveel bestellingen er gedaan zijn, wat de gemiddelde waarde was en hoe deze bezoekers op jouw website zijn gekomen.

Google Analytics instellen

Standaard kan Google Analytics niet zomaar de gegevens van de bestellingen bijhouden.

Daarvoor moet een script worden geïnstalleerd op je website en het  Google Analytics profiel ingesteld worden op de optie ‘e-commerce bijhouden’.

Resultaten

Via statistieken krij je inzicht op punten als:

  • Conversieratio van e-commerce: het percentage van bezoekers wat daadwerkelijk over gegaan is tot een succesvolle aankoop;
  • Transacties: het aantal transacties in de door jou geselecteerde periode
  • Opbrengst: de totale opbrengst die Google Analytics heeft geregistreerd in de door jou geselecteerde periode;
  • Gemiddelde waarde: de gemiddelde waarde van een succesvolle bestelling in de door jou geselecteerde periode;
  • Unieke aankopen: het totaal aantal keren dat een bepaald uniek product is verkocht. Wanneer er dus twee keer eenzelfde boek wordt verkocht aan 1 persoon zal dit cijfer op 1 blijven staan;
  • Hoeveelheid: een totaal aantal keren dat er een product is verkocht. Er kunnen meerdere producten per transactie worden aangeschaft, dit cijfer geeft aan hoeveel producten er totaal zijn verkocht.

Meer weten? Mail Buro26 of lees het complete artikel op Frankwatching: www.frankwatching.com/webshophouders-opgelet-inzicht-in-je-verkopen-met-google-analytics.