Terug naar overzicht

Je website kant-en-klaar snel online, kan dat wel?

02 apr 2015

kant en klaarIn nummer 15 van Altena Business staat een column over kant-en-klare websites door Jostein.

Je website snel online met een kant-en-klare oplossing. Dit tegen lage eenmalige kosten of een voordelig vast bedrag per maand. Dat lijkt een mooi uitgangspunt, maar klopt het wel?

Sommige hosting providers stellen een “website builder” beschikbaar. Advertenties van diverse aanbieders kom je regelmatig zowel on- als offline tegen, de partijen benaderen vrij fanatiek de markt. Ook Open Source CMS-en als WordPress of Joomla zijn gemakkelijk van een standaard theme of template te voorzien. Toch kunnen er addertjes onder het gras zitten die er toe kunnen leiden dat je website helemaal niet het succes wordt wat je vooraf had gedacht.

Een standaardoplossing is namelijk door iedereen te gebruiken. Het gevaar is aanwezig dat jouw website een eenheidsworst gaat worden. Ben je daarmee onderscheidend genoeg voor een potentiele klant? Waarom zou hij of zij met jou verder gaan en niet met je concurrent waarvan de website al tegelijk met die van jou openstaat?

Een goede website gaat verder dan een aantal vooraf bedachte instellingen naar eigen smaak doorvoeren. Er gaat een heel proces aan vooraf waar je eerst bedenkt:

  1. Met welk doel wil ik een website?
  2. Wie wil ik hiermee bereiken?
  3. Hoe wil ik dat de buitenwereld naar mijn bedrijf of organisatie kijkt?
  4. Waarin kan in onderscheidend zijn?

Wanneer met behulp van bovenstaande vragen de juiste uitgangspunten zijn bepaald kan er een start gemaakt worden naar een sterk online concept. Vervolgens kun je in diverse stappen naar een goed presterende website toe werken.

Begin met een websiteplattegrond voor het globale overzicht en schermindelingen van de verschillende pagina’s. Hiermee wordt duidelijk wat je waar gaat communiceren. Vervolgens komt er een grafisch ontwerp vanuit jouw huisstijl. Het benutten van de nieuwste technische mogelijkheden zorgt ervoor dat je nieuwe website niet al achterloopt bij het lanceren ervan. Na het technisch ontwikkelen worden ook pakkende teksten en beelden toegevoegd die daarbij geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

In dit proces staat steeds het te behalen doel voor ogen. Een website zelf is namelijk niet het doel, maar een middel. Welk bedrijfsresultaat wordt hiermee verbeterd? Bedrijfsimago, een proces, meer aanvragen? Minder telefoontjes over dezelfde vragen? Meer verkopen?

Wel met Open Source verder dan? Ja, juist wel. Maar uiteindelijk staat niet de tool voorop maar de kwaliteit waarmee deze gebruikt wordt. Daarbij worden bewuste keuzes vanuit de juiste context gemaakt. Die komen zelden uit het eenvoudig aan- of uitvinken van een checkboxje. Een goed internetbureau kan je daarmee helpen.

Jostein Kiezebrink

Jostein is oprichter en mede-eigenaar van internetbureau Buro26 uit Almkerk
E-mail jostein@buro26.nl Telefoon 0183 40 12 49 Website www.buro26.nl