Live Chat functie in je website

Met een chat geef je een extra mogelijkheid aan je bezoekers om op een makkelijke manier contact met je te hebben. Voor zakelijk gebruik kan dit zeker in je voordeel werken.

Het is een laagdrempelige manier om een vraag over een dienst of product te stellen om hiermee je klantenservice aan te vullen. Het werkt snel en makkelijk. Niet alleen voor bestaande klanten maar ook voor nieuwe klanten die zich nog in de oriëntatiefase bevinden. Een korte vraag om uiteindelijk het juiste product te bestellen is snel beantwoord. Wanneer jij degene bent die antwoorden geeft, dan levert dat een positief gevoel bij je klant op waardoor de kans dat je uiteindelijk de bestelling krijgt groter is. Meer conversie dus.

live-chat.png

Hoe werkt live-chat in de praktijk?

Om te kunnen chatten dien je software aan beide kanten van de communicatie te gebruiken. Dit wordt geboden door chat-diensten die hun software gratis of betaald aanbieden. Hoe meer functies je wilt inzetten hoe vaker dit een betaalde versie is. In je website wordt een script of plugin opgenomen waarmee de bezoeker kan chatten. Aan jouw kant kun je een website of programma open hebben waarin binnenkomende chats beantwoord kunnen worden. Het is vaak wel in te stellen dat de chat voor bezoekers alleen zichtbaar is wanneer je deze ook bemand hebt. Zie het als het opnemen van de telefoon, er moet altijd iemand klaar zitten om op te nemen. Misschien kan dit wel dezelfde persoon zijn? Het is vaak ook mogelijk om voorgeprogrammeerde antwoorden te gebruiken bij vragen die veel voorkomen. Let wel op dat deze passend zijn bij de vraag.

Wat zijn nadelen van chat en hoe los je dit op?

  • Wanneer een vraag via chat onbeantwoord blijft ontstaat misschien wel het tegenovergesteld effect. Te opdringerig de chat functie aanbieden wordt vaak als irritant ervaren. Hou het daarom liever subtiel met een icon / blokje rechts onderaan je pagina’s.
  • Een slechte klantenservice ervaring leidt tot verlies van klanten. Hier zal extra op gelet moeten worden als je een chatfunctie in zet.
  • De verwachting bij een chat is toch wel dat je direct respons krijgt, traag antwoorden gaat dan ten koste van je klantenservice.
  • Als laatste, de antwoorden die je geeft moeten wel probleemoplossend zijn. Probeer in alle tijden met een oplossing te komen waarmee de vraag gelijk is beantwoord.

Welke chat diensten zijn er?

live-chat-soorten.png

1. Zendesk Chat

Zendesk Chat, voorheen bekend als Zopim, is een bekende speler. De Lite versie is gratis maar bij serieuzer gebruik biedt een betaalde versie meer functionaliteit. We hebben Zendesk Chat al meerdere keren ingebouwd en zijn te spreken over de mogelijkheden. Ook Nederlandstalig uitgevoerd. Betaalde versie vanaf € 14,00 per maand. www.zendesk.nl/chat/.

2. Drift

Uitgebreide software met bijv. erg veel mogelijke koppelingen. Naast de gratis versie zijn prijzen op aanvraag. www.drift.com.

3. Watermelon

Een Nederlands bedrijf heeft Watermelon ontwikkeld. Het is onderdeel van een completere klantcontact oplossing waarmee je bijv. ook chatbots kunt maken. Komt moderne en klantgericht over, beetje de Coolblue van chat software. Betaalde versie vanaf € 61,00 per maand. www.watermelon.co.

5. Tawk

Gratis te gebruiken software met toch complete functionaliteiten. Wordt daarom internationaal veel gebruikt. www.tawk.to.

Overige software

Naast bovengenoemde live chat software zijn er natuurlijk nog meer aanbieders waar je naar zou kunnen kijken:

Mis je nog een naam in deze lijst? Laat het me weten en dan kijk ik hier graag naar.

Hoe bouw ik een chat functie in mijn website?

Wanneer je één van bovenstaande diensten gaat gebruiken bieden ze allemaal wel de mogelijkheid om met een script of plugin de chat in te bouwen. Vooral voor populaire CMS-en als WordPress en Joomla is er vaak al een kant-en-klare plugin beschikbaar. Het is wel zo mooi om de chat nog aan te passen naar je eigen huisstijl om deze functie mooi geïntegreerd in je website aan te bieden. Het laat zien dat je hier aandacht aan gegeven hebt. Wanneer een plugin niet in te stellen is kun je vaak met CSS code nog styling toepassen.