Terug naar overzicht

Wat is Facebook Edgerank?

03 mrt 2017

Facebook Edgerank betekenis?

Een 'Edge' is een term van Facebook voor een interactie zoals: liken, delen, reageren, wijzigen van de relatiestatus etc. Het Edgerank algoritme van Facebook zorgt ervoor dat je de meest relevante informatie te zien krijgt. Maar dit betekent ook dat als je als bedrijf een bericht plaatst vanaf je Facebook bedrijfspagina niet al al je fans je bericht zullen zien. Dat is natuurlijk flink balen. Het goede nieuws is. Je kan er iets aan doen. Je moet alleen even weten waar Facebook met Edgerank precies naar kijkt.

Facebook Edgerank 2017

Er wordt gekeken naar 3 factoren. Affiniteit, gewicht en tijd. Samen bepalen ze of een bericht wel of niet wordt getoond op jouw tijdlijn.

Affiniteit

In hoeverre hebben facebookgebruikers affiniteit met het bericht. Een familielid waarvan jij ook weer 50 dezelfde vrienden heeft heeft een hogere affiniteitsscore met jou dan een collega bijvoorbeeld. Het is dan ook waarschijnlijker dat het bericht van je familielid wel wortd getoond en die van je collega niet. Het aantal likes en comments verhogen de affiniteitsscore. Een bericht met een vraag die begint met Waar, Wanneer en Waarom zouden hier volgens onderzoek een positief effect op hebben. Hier kan je mee experimenteren. Als dit inderdaad in jou geval ook zo is maak er dan een standaard onderdeel van in je contentplanning.

Gewicht

Het gewicht of waarde van een bericht is ook mede bepalend. Facebook is terughoudend in de specificaties hiervan, maar volgens de meeste experts geven foto's, video's en links het meeste gewicht. Zorg dus ook dat je een link naar de website inzet en een foto of video erbij en controleer de resultaten. Maak het relevant en interessant.

Tijd

Tijd of verval spelen ook mee. Een nieuw bericht scoort beter dan een bericht van een maand geleden. Ook het tijdstip is belangrijk. Wanneer is jouw doelgroep online en maken zij gebruik van jouw content?

Facebook EdgeRank Checker

Ben je benieuwd hoe jouw pagina scoort dan is de EdgeRank Checker een goede tool om inzicht te krijgen in de score van jouw pagina. Afhankelijk van hoeveel data er verzamelt kan worden wordt er inzicht gegeven hoe de pagina scoort en waar dus de verbeterpunten liggen. Dit geeft antwoorden op vragen als:

  • Hoe vaak kan ik het best nieuwe updates plaatsen?
  • Welk tijdstip van de dag is het meest ideaal?
  • Welke soort media (foto, video etc.) zorgt voor de meeste interactie?
  • Op welke tijdstip van de dag kan ik het best welk type updates (tekst, video, foto etc.) plaatsen?

De perfecte Facebookpost

Nu vraag je misschien af: "Hoe maak ik dan het perfecte Facebook bericht?". De perfecte post is er niet, maar Paul Ramondo (Digital Marketing Funnels and Facebook Ads) heeft wel een mooi template gemaakt met een aantal goede handvatten waar je mee kan werken. En deze wil ik jullie niet onthouden. Hier komen alle rankingfactoren terug in een praktisch te gebruiken workflow. Download hier de handleiding.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Facebook bedrijfspagina? Neem dan contact op met ons. Ben je benieuwd wat wij nog meer doen op dit gebied. Bekijk dan onze pagina over online marketing.

Bronen: Frankwatching, Egderank