Terug naar overzicht

Wat is Google Ads?

20 okt 2016

Wat is Google Ads?

Google Ads is het online programma van Google waarmee je kan adverteren op het Google Netwerk. Dit netwerk bestaat weer uit 2 andere netwerken namelijk:

1. Zoeknetwerk

Het zoeknetwerk bestaat uit de Google zoekmachine en honderden partnerwebsites zoals YouTube. Voor degene die het nog niet wisten. YouTube is van Google en is de tweede grote zoekmachine naast Google.

2. Display Netwerk

Het display netwerk bestaat uit 2 miljoen websites, video's en apps waar Ads advertenties kunnen worden getoond. Dit zijn onder andere de bekende banners die je overal langs ziet komen. Met dat netwerk bereikt Google 90% van alle internetgebruikers wereldwijd.

Om deze blog overzichtelijk te houden beperk ik mij hier tot het adverteren in de Google zoekmachine.

Hoe werkt adverteren met Ads?

We maken een Google Ads account aan en daar gaan we campagnes in aanmaken. Iedere campagne heeft zijn eigen dagbudget. Vanaf een dagbudget van € 10,00 per dag kunnen we al een hele succesvolle campagne opzetten. In de campagne maken we advertentiegroepen aan. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met kleding kan je een advertentiegroep 'T-shirts' aanmaken en een advertentiegroep 'broeken'. In iedere advertentiegroep worden zoekwoorden geplaatst waar je wilt dat de advertentie op getoond wordt. In de advertentiegroep 'broeken' zijn dat bijvoorbeeld zoekwoorden als 'korte broeken' of 'goedkope broeken Amstelveen'. Bij iedere groep worden ook de advertenties aangemaakt. Vaak meerdere per groep want de advertenties worden gerouleerd en uiteindelijk laat Google alleen de advertentie zien die het beste resultaat oplevert.   

adwords campagne 

Hoe betaal ik in Google Ads?

In Google Ads bepaal je per campagne met een dagbudget (bijvoorbeeld € 10,00 per dag) en je betaalt per klik.

Hoeveel betaal je per klik in Google Ads?

Dat verschilt per onderwerp. Je kan je voorstellen dat op het woord 'hypotheek' erg veel wordt geadverteerd en op het woord 'hengel kopen' bijna niet. Prijzen per klik kunnen verschillen van € 0,01 tot € 10,00 per klik en hoger. In de meeste gevallen liggen de prijzen rond de € 1,00. Ben je benieuwd wat jouw zoekwoorden zouden kosten en wat wij daarin kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Stuur dan een mail naar matthias@buro26.nl.

Worden Google Ads advertenties altijd getoond?

De advertenties worden verspreid over de dag getoond (bij de standaard instelling 'gelijkmatig weergeven') of binnen een specifiek ingesteld tijdsbestek. De volgende dag begint dit opnieuw. Google Ads werkt met een veilingsysteem, want iedereen wil tenslotte bovenaan worden weergeven, maar er zijn maar 4 posities beschikbaar:

adwords posities

Hoe werkt het veilingsysteem van Google Ads?

Bij iedere zoekopdracht vindt er een veiling plaats. Iedereen die met dezelfde zoekwoorden adverteert doet automatisch mee aan de veiling. Simpel gezegd kijkt Google naar deze twee punten:

  1. Het ingestelde CPC (Cost Per Click / kosten per klik) op het zoekwoord (€ 0,5 of € 1,00 of € 1,50)
  2. De QS (Quality Score / kwaliteitsscore). Dit is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties, zoekwoorden en waar de advertentie naar toe linkt. De zogenaamde bestemmingspagina. De score wordt aangeduid in een cijfer van 1 tot 10 die je terug kan vinden inGoogle Ads.)

Deze twee punten samen bepalen op welke positie de advertentie wordt getoond. Zo kan iemand met een hoog bod maar lage kwalititeitsscore toch onderaan komen en andersom ook.

Wat zijn de voordelen van Google Ads?

Dat was in het kort hoe Google Ads werkt. En nu je hier een iets beter beeld van hebt wil ik je graag de voordelen laten zien vanGoogle Ads.

  1. Je bereikt potentiële klanten doordat je de juiste zoekintentie van mensen invult
  2. De ROI (Return On Investment) is meetbaar
  3. Advertenties zijn direct zichtbaar in Google
  4. Je kan Google Ads instellen voor conversies (Je betaald dan wanneer er een product is verkocht of aanmelding is voldaan)
  5. Jij hebt de controle. Op ieder moment kan je budget aanpassen of advertenties stopzetten
  6. 20% klikt op de advertenties. Veel mensen denken dat op de advertenties weinig wordt geklikt. De organische (niet betaalde resultaten) hebben weliswaar een groter aandeel, maar 20% van alle internetgebruikers zijn nog steeds veel bezoekers. In onze accounts zien we dat dit over bijvoorbeeld een maand tijd om ruim 1.000 klikken (extra websitebezoekers) kan gaan.