Terug naar overzicht

Wat is linkbuilding? Meer info en handige tips

12 juli 2017

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een manier om te zorgen dat je website of webshop beter wordt gevonden in Google doormiddel van het plaatsen van links. We maken hierin onderscheid tussen interne linkbuilding (links op je eigen site) en externe linkbuilding of backlinks (links die verwijzen naar jouw website).

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Ze zorgen voor een goede basis voor Google's algoritme. Een onderdeel van SEO / zoekmachine optimalisatie. Het was Google's eerste systeem om te beoordelen hoe hoog een website werd vertoond in de zoekresultaten.

Backlinks kun je zien als punten. Iedere keer als iemand je website bezoekt via een externe link is dat een punt. Daarbij werd er eerst alleen gekeken hoeveel punten er werden gescoord, dus hoeveel backlinks er waren. Nu kijkt Google meer naar de kwaliteit van die links dan de hoeveelheid. Daarbij is een link van nu.nl naar jouw website bijvoorbeeld van hogere waarde dan een link vanaf je WordPress blog die je zojuist hebt aangemaakt.

Do's

  • Interne links - links op een pagina die verwijzen naar een andere pagina op je website. Op die manier bied je nog meer relevantie voor de bezoeker en krijgt de pagina meer kwaliteit en geeft Google de pagina een betere score.
  • Links uit social media - links in een Facebookpost of Twitterbericht naar je website toe. 
  • Kwalitatieve backlinks - voorbeeld: een link van een online marketing bureau naar Buro26 is een aanvulling en goede kwalitatieve link.
  • Verwijs naar andere websites - stuur mensen door naar nog meer relevante info en Google gaat je zien als hub en hubs hebben meer autoriteit.
  • Linkbait - bedenk iets waar mensen mee aan de haal gaan. Een goed artikel over linkbuilding bijvoorbeeld wat massaal word gedeeld op Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld.

Dont's

  • Startpagina's - eigenlijk kan dit wel, maar beperkt. Deze hebben minder waarde en zijn lang niet altijd even relevant. 
  • Backlinks kopen - dit is niet aan te raden. Een oneerlijke manier waar Google je ook op afrekent.
  • Linkruilen - dit heeft geen meerwaarde. Als jouw partner een link naar jou en vele andere websites heeft staan kan je begrijpen dat iedere link minder waard wordt. Google waarschuwd hier ook voor. Lees er hier meer over het linkuitwisselinsprogramma.

Wat is anchortekst of ankertekst?

Anchortekst of ankertekst is de tekst waar de link op gemaakt wordt. Zorg ervoor dat deze natuurlijk is en op andere websites niet altijd hetzelfde. Een natuurlijk Anchor text profiel is dan ook gewenst. 20% 'Klik hier', 20% 'Zinsdeel', 20% volledige URL etc. Het is niet wenselijk om de anchortekst van alle backlinks 'klik hier' te noemen.

Hoe kom je aan backlinks?

Hierboven werden er al een paar verklapt, maar links kan je krijgen via onder andere:

  • Startpagina's
  • Social media
  • Gastbloggen - voorbeeld: laat een ander bedrijf een blog schrijven over jullie samenwerking op een bepaald gebied met een link je website
  • Begin een eigen blog - maak relevante content en link naar andere blogs intern en extern
  • Laag hangend fruit - makkelijk te plukken zijn natuurlijk je afnemers, partners, bevriende sites en bloggers. Zij zullen ook veel eerder ja zeggen op een linkverzoek.

En dit zijn zomaar een aantal tips en bedenk dat linkbuilding voorheen de manier van SEO was dat dit nu nog wel een aandeel is, maar er zijn nog veel meer manieren. Zoals de snelheid of veiligheid van je website.

Bronnen: imu en interneteffect