Terug naar overzicht

WhatsApp Business instellen voor jouw bedrijf

01 feb 2018

whatsapp business visual

De WhatsApp Business-app is een vrij te downloaden app die Facebook (eigenaar van WhatsApp) heeft gelanceerd. De app is bedoeld voor het kleinbedrijf om eenvoudig te kunnen chatten met je klanten. De app heeft diverse handige functies speciaal voor zakelijk gebruik. Hieronder vind je een handige instructie hoe je dit insteld en waar je op moet letten. De app is nu alleen beschikbaar op Android, maar binnenkort ook voor iPhone (iOS).

Wat zijn de voordelen van de WhatsApp Business app?

Om direct en persoonlijk te kunnen chatten met je klanten is de app een mooie toevoeging. De app is gericht op het kleinbedrijf en heeft de volgende eigenschappen:

  • Bedrijfsprofiel: bezoekadres, type bedrijf, bedrijfsprofiel / omschrijving, openingstijden, e-mailadres en diverse url's naar website(s)
  • Berichten functies: tijd besparen met 'snelle antwoorden' voor veelgestelde vragen, een begroetingsbericht als je voor het eerst met het bedrijf appt en een afwezigheidsbericht die mensen kunnen ontvangen buiten ingestelde openingstijden
  • Bericht statistieken: bekijk versschillende statistieken zoals verzonden-, afgeleverde-, gelezen-, en ontvangten berichten.
  • WhatsApp web: stuur en ontvang eenvoudig je berichten via desktop door deze te linken met je telefoon
  • Account type: mensen in de chat zullen weten dat ze met een bedrijf praten omdat bovenaan het bericht wordt aangegeven dat het om een bedrijfsaccount gaat.

Stap voor stap handleiding om de WhatsApp Business-app in te stellen

Stap 1 - Verifieer je bedrijfsaccount / telefoonnummer

Dit kan een mobiel of vast telefoonnummer zijn. Wij hebben gekozen om ons vaste nummer 0183 401249 te gebruiken. Er wordt direct een SMS verstuurd naar dat nummer met een verificatiecode. Wat je dan moet doen is even wachten. Je ziet een klokje aftellen. Zodra deze op 0:00 staat kun je klikken op 'Mij bellen'. Nu wordt je gebeld en leest een robot een 6-cijferige code voor. Voor degene die niet zo snel zijn herhaalt de bot de code nog een keer. Na de verificatie kunnen we doorgaan naar de instellingen.

whats app business telefoonnummer verifieren kopie 

whats app business vast telefoonnummer verifieren kopie

 

Stap 2 - Stel je gegevens in

Na de verificatie kun je direct je gegevens invoeren:

  • Profielfoto
  • Bezoekadres
  • Categorie (zakelijke dienstverlening in ons geval)
  • Bedrijfsprofiel / omschrijving
  • Openingstijden
  • E-mailadres
  • Eén of meer website url's

whats app business desktopapp

whats app business desktopapp

 

Stap 3 - Afwezigheidsbericht, begroeting en snelle antwoorden

Nu komt het gedeelte waarom het 'business' heet. Je kunt namelijk je klant nog beter bedienen door het versturen van een afwezigheidsbericht, een begroeting en het versturen van snelle antwoorden.

  1. Begroeting - als iemand je voor het eerst een WhatsApp bericht stuurt kun je een automatische begroeting sturen. Persoonlijk en uitnodigend uiteraard.
  2. Afwezigheidsmelding  - deze melding kan je zo instellen dat mensen deze melding alleen ontvangen als ze een bericht naar je appen buiten openingstijden om.
  3. Snelle antwoorden - om te zorgen dat je altijd dezelfde begroeting hebt (lees: dezelfde sfeer, hoe jij wilt communiceren met je doelgroep) kun je snelle antwoorden instellen. Je kan deze vervolgens gebruiken door de slash '/' te typen. Dit triggert een lijstje met snelle antwoorden die jij hebt ingesteld. 1 klik op het antwoord wat jij wilt geven en het volledige antwoord staat er.

whats app business begroeting kopie 

whats app business afwezigheidsbericht kopie

whats app business snelle antwoorden kopie

whats app business snel antwoord kopie

Stap 4 - WhatsApp web en labels

Zoals je bij WhatsApp misschien al gewend was kun je bij WhatsApp Business ook gewoon naar web.whatsapp.com en daar de QR code scannen en zo je telefoon koppelen met je desktop zodat je lekker op je toetsenbord kan typen met klanten / potentiële klanten. Ooh ja de code scannen doe je door op de 3 puntjes (instellingen) te klikken rechtsboven in het scherm en vervolgens klik je op WhatsApp Web/Desktop (Android).

Ook kun je labels instellen en zo je gesprekken groeperen. Misschien een label 'prospects' met klanten waar je nog een keer achteraan moet appen. Of zet in de begroeting iets over of hij / zij geïnteresseerd zou zijn in een kortingsvoucher. De mensen die 'JA' appen geef je dan een label en een mooie kortingsvoucher. Het moet natuurlijk passen bij jouw business, maar mogelijkheden genoeg.

whats app business desktopapp

whats app business desktopapp

 

Is de WhatsApp Business-app er ook voor iPhone (iOS)?

Nee, alleen voor Android, maar binnenkort ook voor iPhone. Nog even wacht dus.

Is er al een API voor de WhatsApp Business-app

Nee helaas. Hier moeten we ook nog even op wachten. Voor nu moeten we het doen met de huidige functionaliteit van de app.

Heb je nog vragen?

Is iets onduidelijk of heb je een andere vraag over de WhatsApp Business-app? Stel ze gerust. Uiteraard via WhatsApp ;-).

Buro26 appen